Interview Goedemensen met Kees van den Berge

Kees van den Berge werkt via Goedemensen als sub Category Lead Corporate Materials & Services op het Nederlandse hoofdkantoor van Cargill op Schiphol.

Cargill is een internationale producent en leverancier van producten en diensten in de voedings- en landbouwsector en in de financiële en industriële sector. Het bedrijf werd opgericht in 1865, is in privébezit en heeft 142.000 werknemers in 65 landen. Cargill is actief in vele sectoren, zoals diervoeder, graan en oliezaden, IGMA bulk terminal, scheepstransport, alcohol, cacao en chocolade, lecithinen, mout, oliën en vetten, gevogelte, proteïnen, zetmelen enz.

In 1959 werd Cargill B.V. opgericht in Amsterdam als een handelsorganisatie in goederen. Tegenwoordig is Cargill betrokken bij de productie van voedselingrediënten en het verwerken, verspreiden en verhandelen van landbouwproducten. Cargill B.V. heeft verspreid over het hele land ongeveer 2400 werknemers in dienst en behoort tot de 20 grootste bedrijven van Nederland en is ’s werelds grootste niet-beurs genoteerde onderneming.

Wat maakt het leuk om een opdracht voor Cargill uit te voeren?
Ten eerste reisafstand! Ik hoef maar 25 kilometer te reizen voor een uitermate uitdagende opdracht. Daarnaast werken hier veel nieuwe mensen, heeft het bedrijf een internationaal karakter en wordt er van je verwacht dat je mondiale strategische keuzes maakt.

De bedrijfscultuur past goed bij me. Cargill is een enorm ambitieus bedrijf, Cargill heeft in 2010 een strategisch plan gelanceerd, welke zal leiden tot verdubbeling van het bedrijf in 2015. De recessie van 2011 leverde even tegenwind en helaas ontslagen op, maar toch blijft het een hechte organisatie, waar mensen op een leuke manier met elkaar omgaan.

Recent is het Nederlandse hoofdkantoor naar Schiphol verhuisd, dit kantoor is hypermodern en volledig geënt op “het nieuwe werken” met flexplekken en andere faciliteiten. Dat geeft een nieuwe dynamiek. Hoe stuur je zo’n organisatie aan? Hoe manage je mensen op afstand?
We proberen gezamenlijk de hokjescultuur om te zetten in een cultuur waar de business units bij elkaar zitten en waar mensen functioneel bij elkaar gaan zitten en niet omdat ze van dezelfde business unit zijn. Er is enorm geïnvesteerd in hypermoderne IT oplossingen en je kunt goed vanuit huis werken. Buitenlanders hebben daar soms nog wat moeite mee en ook die cultuurverschillen maken het werken bij Cargill leuk.

Hoe ben je in contact gekomen met Goedemensen?
In april 2011 zocht ik een vaste functie en kwam in contact met Arthur Beemster. Arthur kon me op dat moment geen vaste baan aanbieden. Gezien mijn achtergrond bij Stork kon Arthur me wel inzetten op een interim-opdracht bij Cargill. Goedemensen zocht voor een zwangerschapvervanging een sub-category lead voor travel en de category HR contracten. Dit hield in dat ik verantwoordelijk werd voor contractmanagement en sourcing van flexbedrijven, de inkoop van trainingen en opleidingen, het contracteren van recruitmentbureaus en wat projectmatige activiteiten. Het was wel een overstap; van een puur Nederlands bedrijf naar een Amerikaanse multinational, maar ik heb het erg naar mijn zin.

Vervolgens ben je verantwoordelijk geworden voor de inkoop van travel?
Mijn project werd verlengd en ik ben overgegaan naar Travel and Entertainment. Dit is echt een grote category binnen Cargill. Ik werd direct ingehuurd door het hoofdkantoor in Minneapolis(Amerika). Cargill heeft 5 eigen vliegtuigen, dat geeft een indruk van het enorme budget dat hier mee gemoeid is.

Ik werd strategisch inkoper en lid van het Global travelteam en werkte samen met mensen uit het EMEA gebied en met mensen uit Zuid Amerika en Azië.

In deze rol had ik als doel om contracten op mondiaal niveau te sluiten, of te verbeteren met grote luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties. Mijn expertise heb ik met name ingezet bij het uitzetten van tenders en offerte trajecten (RFP). Er komt heel veel analyse kijken bij het selecteren van leveranciers van deze complexe diensten en dat is met name mijn ding. Ik ben nauw betrokken geweest bij het contracteren van een nieuwe travel agent die globaal alles op het gebied van travel voor Cargill gaat organiseren. Door de inkoop te bundelen, kunnen we betere condities bedingen, hebben we grip op de richtlijnen voor het eigen personeel, wat mag wel en wat mag niet en worden de uitgaven makkelijker te monitoren. Nu ik ook de implementatie binnen EMEA mag uitvoeren, kom je de echte uitdagingen tegen. Van weerstand overwinnen tot aan nieuw gekochte bedrijven integreren in Cargill’s Travel wereld. In partnership met de nieuwe Travel Agent zullen binnen onze regio 55 landen van Travel Agent veranderen.

Doen jullie nu ook dingen heel anders?
De grootste verandering is dat er een mondiale Travel Agent is gecontracteerd. Daarnaast is in het tender proces niet geschuwd ook leveranciers deel te laten nemen, die normaliter meer in de consumenten markt actief waren. Vanwege het mondiale karakter van dit project, is de invloed van elke land of elke regio tot nul gereduceerd en dat is een behoorlijke verandering binnen een complexe organisatie als Cargill. Met dit project ben ik het afgelopen jaar fulltime bezig geweest.

Waar ben je trots op?
Ik heb hier echt mijn plek veroverd. Tijdens conference calls met de verschillende bedrijfsonderdelen wordt door 3 van de 4 bedrijfsonderdelen gerefereerd aan mijn inspanningen. Dan is het leuk om te horen dat iemand van het hoofdkantoor naar mij verwijst als er iets opgelost moet worden. Dan denk ik, “dat heb ik toch maar even zelf gedaan”

Alleen al door het hotelprogramma te herzien hebben we in anderhalf jaar tijd al meer dan een half miljoen dollar bespaard. We werken nu met een preffered hotel per locatie. Afwijken mag, maar dat kost meer en moet apart geautoriseerd worden.

Hetzelfde geldt voor de Car-rental contracten, hier hebben we ook een paar ton kunnen besparen door centraal in te kopen en het aantal leveranciers terug te brengen. We hebben alles ondergebracht bij een nieuwe agent.

De inkoopstrategie die ik uitgezet heb bij Travel werkt. Besparingen worden behaald en processen zijn vereenvoudigd. De CPO heeft mijn contract 3 keer verlengd en mijn manager houdt me graag om te kunnen sparren. Dat zie ik als een groot compliment, maar eigenlijk moet je na 2 jaar weer weg. Anders wordt je onderdeel van de “zittende orde”.

Hoe bevalt de samenwerking met Goedemensen?
De samenwerking is prima. Het urensysteem is heel goed en de contacten lopen soepel. Ik loop af en toe hard met Arthur en dat geeft het contact ook weer een andere dimensie.

Tot slot waarom ben je een zelfstandig consultant geworden?
Op deze manier blijf ik een onafhankelijke denker en hou ik afstand van de bedrijfspolitiek. Ik heb zelf een groot netwerk dat ik in stand hou door steeds in verschillende bedrijven te werken. Ik word daardoor geprikkeld en ben scherper in mijn analyses en adviezen. En praktisch gezien kan ik bijvoorbeeld zelf bepalen in wat voor auto ik ga rijden, ook een stukje vrijheid.

In de toekomst zie ik me ook meer in Italië verblijven, ik ben een echte “Italië gek” geworden. We hebben een stuk grond in Italië gekocht om er in de toekomst appartementen op te plaatsen en te verhuren voor mijn pensioen. Ik zie mezelf dit werk nog maximaal 15 jaar doen. Maar je weet nooit, misschien komt er wel iets heel anders voorbij. Ik ben gestopt met plannen!